A A A
Facebook
Google+

Aktualności

Wybudowaliśmy nowoczesny Port Śródlądowy w Iławie

2015-07-13

W piątek, 10 lipca, miało miejsce uroczyste otwarcie nowo wybudowanego Portu Śródlądowego nad jeziorem Jeziorak w Iławie. Generalnym wykonawcą tej prestiżowej inwestycji było konsorcjum dwóch firm: Iławskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego "IPB" Sp. z o.o. w Iławie oraz Przedsiębiorstwa Budowlano-Inżynieryjnego SANMEL z Brodnicy.

Podczas uroczystości pamiątkową banderą Starostwa Powiatowego w Iławie została wyróżniona m.in. Anna Szymczak, prezes zarządu "IPB" Sp. z o.o. w Iławie, generalnego wykonawcy portu. 

Wybudowanie portu śródlądowego w Iławie to ogromna szansa na dalszy rozwój turystyki nad Jeziorakiem. Ponadto nowoczesny obiekt stanowi niewątpliwie wizytówkę miasta Iława i całego regionu, a także pokazuje nieograniczone możliwości i umiejętności IPB.

 

Nasza pierwsza realizacja tego typu

Generalnie mamy już doświadczenie w realizacji podobnych inwestycji, jeśli chodzi o obiekty kubaturowe i zagospodarowanie terenu. Jednak w zakresie realizacji robót hydrotechnicznych, falochronów i pomostów pływających, to nasza pierwsza, i mamy nadzieję, że nie jedyna, inwestycja tego typu. 

 

Budowa trwała tylko rok

Prace budowlane rozpoczęto w maju 2014 roku. Realizacja inwestycji trwała 12 miesięcy.

Budowa portu śródlądowego w Iławie przebiegała zadaniowo, w 3 etapach:

Zadanie 1 - wykonanie robót budowlanych: budowa 4 obiektów kubaturowych portu łącznie z wyposażeniem, nabrzeżem, przebudową ulicy Chodkiewicza oraz infrastrukturą techniczną 

Zadanie 2 - zaprojektowanie, dostawa i montaż falochronu pływającego oraz 4 pomostów pływających łącznie z wyposażeniem, instalacjami i oznakowaniem 

Zadanie 3 - zaprojektowanie i wykonanie Elektronicznego Systemu Obsługi Klienta (ESOK) dla obsługi całego portu.

 

Parametry techniczne

 

 OBIEKTY KUBATUROWE:

 Budynek Centrum Obsługi Pasażerów 

powierzchnia użytkowa - 272,74 m2 

kubatura obiektu – 1.791,87 m3 

W budynku znajdują się: poczekalnia, punkt gastronomiczny z tarasem widokowym, kiosk oraz toalety i umywalnie.

Budynek jest przystosowany do obsługi 35 osób jednocześnie: pasażerów statków i załóg. 

Bosmanat 

powierzchnia użytkowa - 284,57 m2 

kubatura obiektu – 1510,92 m3 

Bosmanat mieści salę konferencyjną dla co najmniej 60 osób, salę odpraw dla załóg, pokoje biurowe, pomieszczenia socjalne i toalety. Bosmanat połączony jest z budynkiem techniczno-socjalnym.

 Budynek techniczno – socjalny 

powierzchnia użytkowa - 459,56 m2

kubatura obiektu – 2283,29 m3

W budynku umiejscowiono m.in. pokoje dla osób poszkodowanych na wodzie, pokój pierwszej pomocy, warsztat do bieżących drobnych napraw statków, zewnętrzny punkt zmywania naczyń, pralnię i umywalnię.

 Budynek - hanga

powierzchnia użytkowa - 568,32 m2

kubatura obiektu – 2.693,91 m3

W części towarowej portu wybudowano hangar z 12 miejscami dla jednostek pływających, a także slip wraz z zamontowaną dźwignicą do slipowania łodzi.  

 

POMOSTY PŁYWAJĄCE I FALOCHRON:

Falochron pływający - długość 59,88m, wyposażony w oświetlenie, z dwiema altanami o wys. 3 m wraz z oświetleniem sygnalizacyjnym, przeznaczony do cumowania 2 jednostek  pływających o dł. 24mb,

Pomost Nr 1 – długość 41,83m, przeznaczony do cumowania 2szt  jednostek pływających o dl. 18 mb

Pomost Nr 2 - długość 33,87m, przeznaczony do cumowania 16szt jednostek pływających o dl.  10 mb

Pomost Nr 3 - długość 33,87m, przeznaczony do cumowania 4szt jednostek pływających o dł. 15 mb

Pomost Nr 4 - długość 31,85m, przeznaczony do cumowania 12 jednostek pływających o dł. 12mb

 

Ciekawostki techniczne

  • Zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy Elektroniczny System Obsługi Klienta, który ma wspomagać funkcjonowanie portu.
  • Pomosty i falochron pływający z pontonów siatkobetonowych wraz z wykonaniem palowania pod pomosty z rur stalowych – wykonywano je z jednostek pływających na wodzie
  • Zastosowanie odnawialnego źródła energii w postaci instalacji solarnej
  • Wykonanie dachów zielonych na budynkach: Bosmanatu, Budynku techniczno-socjalnego i Hangaru
  • Wykonanie elewacji w systemie wentylowanym z płyt włókowo-cementowych



cofnij